۱۵ آذر ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۰۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۴-۰۵-۱۴۰۲
کد ۹۰۱۴۰۲
انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۴-۰۵-۱۴۰۲

عباس عبدی : حجاب امری عرفی ، اخلاقی و دینی است؛ نوشتن قانون برای آن باعث تضعیف آن می شود

عباس عبدی : حجاب امری عرفی ، اخلاقی و دینی است؛ نوشتن قانون برای آن باعث تضعیف آن می شود
رعایت حجاب در گذشته رفتاری عرفی و سنتی و دینی و حتی اخلاقی بود، رواج و وجود آن هم به پشتوانه ضمانت‌های این هنجارها بود. هنگامی که ابزار قانون وارد می‌شود چون تناسبی با این رفتار ندارد و قادر به تضمین اجرای همه موارد آن نیست، حجاب را تضعیف می‌کند زیرا وجود قانون موجب کنار رفتن اثرگذاری هنجارهای اخلاقی و سنتی و دینی شده است.
عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشت امروز خود در اعتماد به سیاست مبارزه با بی حجابی پرداخت .
 
در این مطلب آمده است: قانون هنگامی کارایی دارد که همسو با اخلاق و سنت و رسوم باشد. قانونی که بخواهد در مقابل آنها قد علم کند، خود را پیشاپیش ناکارآمد کرده است. نمونه آن قانون ماهواره و قوانین قبلی آن در زمینه رسانه‌هاست. از همان آغاز که این قانون تصویب شد، بسیار روشن بود که امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد. پس از گذشت مدتی و استهلاک شدید نیروی پلیس و... در مبارزه با ماهواره، اکنون به جایی رسیدیم که کلا قانون مزبور متروک محسوب می‌شود.
 
استفاده از ابزار قانون در این موارد حتی خطرناک هم هست. چرا؟ به این علت که اگر بقای رفتاری منوط به حمایت هنجارهای اخلاقی و سنتی باشد پس با ابزارهای اخلاقی و سنتی از آن دفاع می‌شود. هنگامی که آن را به حوزه قانون و الزام وارد کنیم، بازدارندگی‌های اخلاقی و سنتی در نقض آن رفتار کم‌کم کنار می‌روند و چون قانون نیز قادر نیست در آن مورد بازدارندگی موثری اعمال کند، لذا منع آن رفتار نه از طرف قانون حمایت می‌شود و نه از سوی اخلاق و سنت. در نتیجه وضعیت بدتر از پیش می‌شود. استفاده از هنجار قانون در جای نامناسب در واقع اثربخشی مسوولیت‌های اخلاقی و سنتی را کمرنگ می‌کند.
 
برای نمونه اگر تمیز کردن کوچه به عهده شهرداری است، مردم مسوولیت فردی خود را فراموش می‌کنند. حالا اگر به هر دلیلی شهرداری نتواند کوچه را تمیز کند، به‌طور قطع، کثیفی کوچه بیش از زمانی خواهد شد که خود مردم بر اساس عرف و اخلاق مسوول تمیز کردن آن باشند.
 
قانون ابزار بُرنده و تیزی است اگر آن را در جای نامناسب به کار بریم، آن را کند می‌کنیم. مثل چاقویی که برای برش دادن گوشت عالی است، ولی اگر برای خراش دادن چوب استفاده کنید، دیگر کارایی لازم را برای خُرد کردن گوشت ندارد.
 
رعایت حجاب در گذشته رفتاری عرفی و سنتی و دینی و حتی اخلاقی بود، رواج و وجود آن هم به پشتوانه ضمانت‌های این هنجارها بود. هنگامی که ابزار قانون وارد می‌شود چون تناسبی با این رفتار ندارد و قادر به تضمین اجرای همه موارد آن نیست، حجاب را تضعیف می‌کند زیرا وجود قانون موجب کنار رفتن اثرگذاری هنجارهای اخلاقی و سنتی و دینی شده است.
 
قانون حجاب را یک بار دیگر از این منظر مرور کنید بد نیست. من جرّب المجرّب، دامت به الندامه.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: عباس عبدی ، حجاب ، قانون
ارسال به دوستان
بازداشت‌های جدید در پرونده «شکار مزدور»؛ شبکه ضدامنیتی تلگرامی متلاشی شد اولویت مسکن استیجاری چه کسانی هستند؟ مجلس آماده بررسی فشرده لایحه دوفوریتی بودجه؛ احتمال سه‌شیفته شدن جلسات علنی شروین حاجی‌پور ؛ بهای هنر در جامعهٔ پر از انتظارهای غیرواقعی ساخت پهپاد مخصوص بارورسازی ابرها در ایران آغاز شد پوتین: تجارت با هند باید به 100 میلیارد دلار برسد بزرگ ترین معامله تاریخ سرگرمی در جهان: «نتفلیکس» با 83 میلیارد دلار «برادران وارنر» را خرید آیا موشک های اتمی پاکستان به اسراییل می رسند؟(+عکس) رقابت سرنوشت‌ساز ترانزیت افغانستان؛ چابهار در مقابل کراچی متهم مرگ ۹ نفر در آتش‌سوزی بیمارستان رشت معرفی شد معاون وزیر نیرو: بحران آب در آستانه نقطه بی‌بازگشت محکوم به قصاص در نکا پس از ۱۲ سال حبس از دار مجازات رهایی یافت رونق تجارت مرزی در بوشهر؛ ۹۵ هزار تن کالا ترخیص شد گران‌ترین هنرمندان زن را بشناسید بازار خاموش خودروهای برقی؛ گره ای که با تعرفه باز نشد