وزارت راه و شهرسازی در راستای اجرای دستورالعمل استیجار عمومی، ساخت واحدهای مسکونی با اولویت دهکهای پایین درآمدی را در دستور کار خود قرار داده است. زوجهای جوان فاقد مسکن، واقع در دهکهای یک تا ۶ که حداکثر پنج سال از تاریخ ازدواج آنها سپری شده، مشمول این طرح هستند، اما فرزانه صادق ـ وزیر راه و شهرسازی ـ به ادارات کل راه و شهرسازی استانها دستور داده در دهکبندی متقاضیان با «اولویت اختصاص واحد به دهکهای پایینتر» دقت کافی را به عمل آورند.
به گزارش ایسنا، به گفته صادق، متقاضیان واجد شرایط این طرح در دهکهای ۱ و ۲ به نسبت متقاضیان دهکهای بالاتر در اولویت قرار دارند.
به نظر میرسد دولت در احداث واحدهای استیجاری، تمرکز خود را بر بافتهای فرسوده قرار داده است. در این راستا وزارت راه و شهرسازی قصد دارد مشارکت انبوهسازان و سازندگان بخش خصوصی را در طرح استیجار عمومی جلب کند. مدیران کل راه و شهرسازی استانها ماموریت دارند نسبت به شناسایی و جلب مشارکت و همکاری انبوهسازان با اولویت انبوهسازان فعال در بافتهای فرسوده اقدام کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفته است: باید از ظرفیت انبوهسازان فعال در بافتهای فرسوده کشور به نحو موثر استفاده شود و توجیه اقتصادی حضور انبوه سازان در بافت فرسوده و تامین بازار فروش واحدهای آنها از طریق ضوابط تشویقی و خرید واحدها از سوی وزارت راه و شهرسازی به پشتیبانی منابع و اراضی سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین منابع بازآفرینی شهری انجام شود.

وی با بیان اینکه این اقدام چند مزیت مهم به همراه دارد که از آن جمله میتوان به نوسازی بافت فرسوده شهرها بدون مداخله مستقیم دولت در امر ساخت و ساز اشاره کرد افزود: با این اقدام، بخشی از مسکن استیجار عمومی با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده، هدف اصلی ساخت و ساز در بافت های فرسوده خواهد شد. در نهایت نیز بخش عمدهای از هزینههای آماده سازی در مناطق بیرونی کلانشهرها و شهرهای بزرگ معطوف به هسته درونی و داخلی شهرها میشود که اتفاقا از تمام خدمات زیربنایی و روبنایی شهری برخوردار هستند. ضمن آنکه بخشی از کمبودهای آنها در درون بافت فرسوده میتواند از این طریق تامین شود.
حبیبالله طاهرخانی ـ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، نیز درباره نحوه اجرای مسکن استیجاری گفته که در فاز اول و برنامه کوتاه مدت تامین مسکن استیجار عمومی برای زوجهای جوان، این سیاست را با تکیه بر تامین منابع از املاک و اراضی وزارت راه و شهرسازی با واحدهای آماده سکونت، در مناطق مناسب، اجرا میکنیم اما در برنامه میان مدت، ساخت مسکن استیجاری با تمرکز بر احداث واحدها روی اراضی باکیفیت مطلوب شهری با مشارکت بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیر دولتی انجام میشود.
تجربه مسکن مهر و نهضت ملی مسکن نشان داده که تامین مسکن کمدرآمدها، تنها با سیاست ساخت و واگذاری مسکن ملکی، امکانپذیر نیست. به همین دلیل دولت در سیاست تامین مسکن کمدرآمدها به خصوص در کلان شهرها باید یک واقعیت مهم یعنی توان مالی دهکها و وضعیت اقتصادی آنها را درنظر بگیرد.

طاهرخانی با اشاره به این موضوع بیان کرد: بسیاری از خانوارهای کمدرآمد به دلیل ناتوانی در تامین سهم آورده، قادر به ورود به طرحهای تامین مسکن ملکی نیستند. برخی از آنها نیز به دلیل مشکلات مالی و معیشتی در ادامه راه ناگزیر به انصراف و یا فروش امتیاز خود به دهکهای درآمدی بالاتر مالک مسکن می شوند و علیرغم هزینه قابل توجه در حوزه تامین زمین، زیرساختها و تسهیلات، بیمسکنها، مسکن دار نمی شوند.
بنابراین گزارش، اواخر شهریور ۱۴۰۴ جزئیات عرضه مسکن استیجاری با دو مدل «تامین واحدهای مسکونی آماده» و «ساخت مسکن استیجاری» برای زوجهای جوان که طی پنج سال اخیر ازدواج کردهاند، با حضور وزیر راه و شهرسازی به تصویب رسید. فعلا این برنامه با استفاده از منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی اجرا می شود.
در هفتههای اخیر نیز دستورالعمل ماده ۶ بسته مدیریت بازار اجاره با محوریت تامین مسکن استیجاری برای زوجهای جوان و گروههای کمدرآمد به استانها ابلاغ و اجرای این سیاست در برخی استانهای کشور آغاز شده است.