۱۵ آذر ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۵۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۵-۰۱-۱۴۰۳
کد ۹۵۵۷۶۳
انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۵-۰۱-۱۴۰۳

چرا کاری می کنید که مردم در برابر مسجد ساختن بایستند؟

چرا کاری می کنید که مردم در برابر مسجد ساختن بایستند؟
از هر منظری نگاه کنید، مسجد سازی با زور و غیرمنطقی و خلاف خواست مردم در مکان عمومی با کاربری غیر از کاربری مذهبی، کاری پسندیده نیست و چیزی علیه ایمان مردم، باعث کاهش سرمایه اجتماعی ناشی از کارکردهای دینی جامعه و سست‌کردن به‌هم‌پیوستگی اجتماعی خواهد بود.
روزنامه شرق نوشت: مسجدسازی نباید دولتی و با قهر و زور و سیاست‌بازی باشد. چنین کاری از آن، نماد معنوی در سپهر یکتاپرستی نمی‌سازد.
 
به‌تازگی دیده شده که عده‌ای کمپین ساخته‌اند که با ساخت مسجد در پارک قیطریه مخالفت کنند. مردم ایران یکتاپرست و خداجویند. چرا چنین می‌کنیم که در مقابل شما بایستند و موضوع آن نساختن یک مسجد با اوصافی که در بالا آمد، باشد.
 
اگر شهرداری تهران خواهان اشاعه خداپرستی و اخلاق و ایمان است، باید آن را تشویق و ترغیب کند که مردم خود با جان و دل به آن اقدام کنند، نه با قهر و زور و تیری به چشم دشمنان زدن باشد. چنین اقدام نابخردانه‌ای جامعه را از بزرگ‌ترین نمادهای اجتماعی که دین و مناسک راستین آن است و عامل مهمی در «به‌هم‌پیوستگی اجتماعی» است، محروم می‌کند و مردم را در مقابل هم قرار می‌دهد. سرمایه اجتماعی ناشی از نمادها و مناسک را به‌شدت کاهش می‌دهد و «به‌هم‌پیوستگی اجتماعی» را به خطر می‌اندازد.
 
در کشورهای توسعه‌یافته تولید و تقویت سرمایه‌های اجتماعی جدید را در نهادهای سطوح عمومی و مردمی جامعه مثل کلیسا، مجامع مذهبی، مجامع تفریحی و فرهنگ‌سراها جست‌وجو می‌کنند و آن را تشویق می‌کنند.
 
در کشورهای عربی مثل مصر، اردن و عمان رابطه دولت‌ها و ملت جدا از هم قرار دارد؛ ولی روابط درون جامعه دست‌کم در سطوح دین و مذهب بسیار قوی است و محلی برای تولید سرمایه اجتماعی و به‌هم‌پیوستگی اجتماعی است. در ایران رابطه حکومت و مردم به سستی می‌گراید. حال اگر در جهت کاهش سرمایه اجتماعی درون جامعه و سست‌کردن به‌هم‌پیوستگی اجتماعی با اقداماتی نظیر کارهای شهرداری تهران حرکت کنیم، جامعه با مشکلات فراوان مواجه می‌شود.
 
توصیه جامعه‌شناسان آن است که از نهادهای اجتماعی سطوح شهری و مردمی برای تولید سرمایه اجتماعی استفاده کنید؛ ولی ما عکس آن عمل می‌کنیم و سرمایه‌های دینی جامعه را با ایجاد تنفر و موضوع قراردادن آن در منازعات سیاسی و حکومتی به چالش می‌کشانیم و آنها را می‌سوزانیم.
 
حتی از منظر برنامه‌ریزی شهری پارک‌ها در طرح تفصیلی تهران کاربری فضای سبز دارند و البته می‌توان «لایه‌های تثبیت مذهبی» را به کاربری پارک تحمیل کرد؛ ولی کاربری پارک‌ها برای تفرج درست شده است، نه مساجد عمومی. در پارک‌ها می‌توان چنانچه هست، نمازخانه‌هایی برای مراجعان ساخت؛ ولی مسجد عمومی خلاف کاربری معقول آن است که پارک و تفرجگاه است. از هر منظری نگاه کنید، مسجدسازی با زور و غیرمنطقی و خلاف خواست مردم در مکان عمومی با کاربری غیر از کاربری مذهبی، کاری پسندیده نیست و چیزی علیه ایمان مردم، باعث کاهش سرمایه اجتماعی ناشی از کارکردهای دینی جامعه و سست‌کردن به‌هم‌پیوستگی اجتماعی خواهد بود.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: مسجد ، پارک قیطریه
ارسال به دوستان
ورود کد امنیتی
captcha
سرپرستان خانوار بخوانند؛ نحوه استعلام واریز کالابرگ آذرماه مجموعه درس‌های مذاکره فروش (4) / فنون مذاکرات تجاری در ارائه محصول «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد دانشمندان بالاخره فهمیدند احساسات از کجا می‌آید انهدام شبکه گسترده کلاهبرداری تلگرامی فیت‌بیت جدید: فناوری پوشیدنی که به کاهش استرس کمک می‌کند واریز مرحله پنجم کالابرگ / مبلغ کالابرگ این دهک‌ها افزایش یافت ارائه 6 خدمت جدید الکترونیکی در حوزه ثبت احوال از امروز ( +جزئیات ) ۵ خوراکی که بدن بیمار را ضعیف می‌کند؛ از نوشیدنی‌ها تا غذاها بهترین کتاب‌های موسیقی ۲۰۲۵/ از نقد اسپاتیفای تا زندگی‌نامه‌های اسطوره‌ای نظریه جنجالی یک فیزیک‌دان درباره آگاهی و زندگی پس از مرگ تورم 53 درصدی در دولت رئیسی / بالاترین تورم بعد از انقلاب چرا در سینمای ایران این همه پول هزینه می‌شود؟ مناظرۀ دو روحانی/ صدا و سیما فعلا در حاشیه/ شاید منتظر گزارش آمنه‌سادات ذبیح‌پور مرگ معمار شهیر فرانک گری، استاد ساختارشکنی و خالق موزه گوگنهایم، در ۹۶ سالگی (فیلم)