۱۶ آذر ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۶ آذر ۱۴۰۴ - ۰۴:۳۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۳۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۰-۱۰-۱۴۰۲
کد ۹۳۰۸۰۰
انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۰-۱۰-۱۴۰۲

ساخت سوخت جت از فضولات انسان!

ساخت سوخت جت از فضولات انسان!
یک شرکت انگلیسی موفق به توسعه سوخت جت از مدفوع انسان شده است، چیزی که به وفور در دسترس است و یک بازی برد-برد برای همه است.

یک شرکت انگلیسی به نام «فایرفلای گرین فیولز»(Firefly Green Fuels) شکل جدیدی از سوخت جت را توسعه داده است که کاملاً غیر فسیلی است و از فضولات انسانی ساخته شده است.

به گزارش ایسنا، این شرکت با کارشناسان دانشگاه «کرانفیلد»(Cranfield) همکاری کرد تا تأیید کند که سوختی که تولید کرده‌ ۹۰ درصد کمتر از سوختی که امروزه در هوانوردی استفاده می‌شود، ردپای تولید کربن دارد.

آزمایش‌های تنظیم‌کننده‌های مستقل نیز تأیید کرد که آنچه این شرکت توسعه داده تقریباً مشابه با سوخت استاندارد جت است.

این شرکت در سال ۲۰۲۱ یک کمک مالی دو میلیون پوندی از وزارت حمل و نقل بریتانیا دریافت کرد تا به توسعه سوخت پایدار هوانوردی خود ادامه دهد. اگرچه سوخت ابداعی آن هنوز به صورت تجاری در دسترس نیست، اما این شرکت می‌گوید که در مسیر رساندن سوخت خود به بازار جهانی است و اولین کارخانه تجاری خود را ظرف ۵ سال آینده راه‌اندازی خواهد کرد.

این شرکت از قبل با شرکت هواپیمایی «ویز ایر»(Wizz Air) قرارداد همکاری بسته است تا سوخت جت‌های آن را از سال ۲۰۲۸ تامین کند.

این شرکت در حال حاضر منابع خود برای تولید این سوخت را از شرکت‌های فاضلاب در بریتانیا تامین می‌کند و فاضلاب تصفیه شده را از طریق فرآیندی به نام مایع‌سازی گرمابی که زباله‌های مایع را به لجن یا نفت خام تبدیل می‌کند، می‌گیرد. محصولات فرعی جامد نیز می‌توانند به کودهای گیاهی تبدیل شوند.

این شرکت ادعا می‌کند که مقیاس «شدت کربن» کل این فرآیند که میزان کربن مورد نیاز برای تولید انرژی را اندازه می‌گیرد، ۷.۹۷ گرم دی اکسید کربن به ازای هر مگاژول است. این در حالی است که شدت کربن ثبت شده برای تولید سوخت جت از ۸۵ تا ۹۵ گرم دی اکسید کربن در هر مگاژول متغیر است.

همانطور که این شرکت اشاره می‌کند، میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا مواد آلی به سوخت‌های فسیلی تبدیل شوند. این در حالی است که ابتکار شرکت فایرفلای، تولید سوخت را در عرض چند روز امکان‌پذیر می‌کند و مهم‌تر از آن، زباله‌های انسانی یک منبع گسترده در دسترس هستند.

هنوز مشخص نیست که آیا این سوخت جت پایدار از آنچه در حال حاضر موجود است، گران‌تر خواهد بود یا نه. با این حال جیمز هیگیت مدیرعامل این شرکت در بیانیه‌ای اشاره کرده است که استفاده از فضولات انسانی یک منبع ارزان و فراوان است که هرگز تمام نمی‌شود.

دستیابی به تولید کربن خنثی در صنعت هوایی، یک هدف طولانی‌مدت برای تنظیم کننده‌ها و رهبران در اروپا و ایالات متحده است. در حالی که خودروهای الکتریکی در صنعت خودرو پیشرفت کرده‌اند، ممکن است مدتی طول بکشد تا جت‌های تجاری با باتری را ببینیم. بنابراین در این بین، راه‌حل‌هایی برای ایجاد سوخت جت سازگارتر با محیط زیست مورد استقبال قرار می‌گیرد.

ارسال به دوستان
علی پروین: مدافع هلند دید من نمی‌توانم بدوم، رفت جلو دو تا گل به ما زد آخرین آرزوی علی حاتمی چه بود؟ سقوط آزاد به سبک صدا و سیما؛ از صحبت‌های فرهنگی دکتر صدر تا فحاشی خداداد عزیزی! کشورهای دارای بیشترین تعداد دیتاسنتر در سال ۲۰۲۵ + اینفوگرافی و جایگاه ایران سفر در زمان؛ «رضاخان» چند روز قبل استعفا به همراه محمدرضا پهلوی؛ سال 1320(عکس) اگر یک سر میله‌ای فلزی به طول ۳۰ کیلومتر را تکان دهیم، انتهای آن فوراً حرکت می‌کند؟ قصه‌های نان و نمک(68)/ عادت میکنی عزیزم! خوب میشی! محمود بصیری در ۲۸ سالگی در کنار فتحعلی اویسی؛ سال ۵۴ (عکس) سلول‌ها چگونه موقعیت خود و نقششان در بدن را می‌فهمند؟ علت خفگی و گاز نخوردن ماشین پراید و پژو ۴۰۵ + راه‌های رفع مشکل خفگی ماشین وزیر میراث فزهنگی: بیش از یک میلیون اثر تاریخی شناخته‌شده در ایران وجود دارد برخی مدارس استان مرکزی یکشنبه غیرحضوری شدند رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه: دولت منابع مالی ندارد ۱۸ کشته در حمله هوایی در میانمار ژیلا صادقی:« مدیر شبکه 3 تلویزیون با حرکت دست به من گفت: «کار خودتو ساختی»
نظرسنجی
با توجه به مشخص شدن رقبای ایران در مرحله نخست جام جهانی فوتبال، به نظر شما تیم ملی می تواند به مرحله بعدی صعود کند؟