۱۶ آذر ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۶ آذر ۱۴۰۴ - ۰۳:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۳۵۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۱۷-۰۷-۱۳۹۷
کد ۶۳۵۱۴۳
انتشار: ۱۵:۴۹ - ۱۷-۰۷-۱۳۹۷

70 سال از رونمایی سیتروئن ژیان گذشت / تاریخچه حضور در ایران (+عکس)

در سال 1948 در چنین روزی، یعنی درست هفتاد سال پیش، شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه از نخستین خودرو دو سیلندر جدید خود به نام «دیان» (در ایران: ژیان) رونمایی کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از ایران جیپ شرکت اتومبیل سازی سیتروئن در آن سال خودروی کوچک دو سیلندری با نام سیتروئن ۲CV (دو اسبه) یا «دودوش» را در نمایشگاه سالانه اتومبیل پاریس به نمایش گذاشته بود؛ خودرویی نسبتا ارزان و کم مصرف که طراحی جالب و یگانه‌ای داشت.

70 سال از رونمایی سیتروئن ژیان گذشت / تاریخچه حضور در ایران (+عکس)

این خودرو با این که دیگر تولید نمی‌شود، هنوز هم طرفداران زیادی دارد و در پاریس به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر در آمده است. ژیان در ابتدا چندان مورد اقبال واقع نشد، اما رفته رفته انواع آن اعم از سواری، وانت و مدل «مهاری» آن قدر مورد استفاده قرار گرفت که به عنوان نمادی از نمادهای معاصر فرانسه شناخته شد.

دوستداران این نماد اسطوره‌ای فرانسه انجمن‌ها و باشگاه‌هایی تشکیل داده و هر از گاهی با ژیان‌های خود در شهرهای مختلف این کشور رژه می‌روند. سال گذشته کلکسیونرهای اتومبیل در فرانسه برای یک ژیان تولید ۱۹۶۱ بالغ بر ۱۷۲ هزار یورو پول پرداخت کردند.

70 سال از رونمایی سیتروئن ژیان گذشت / تاریخچه حضور در ایران (+عکس)

نمایشگاه اتومبیل پاریس از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در جهان است. این نمایشگاه هم‌اکنون در پاریس برپاست و تا ۱۴ اکتبر ادامه دارد.

ژیان در ایران

ژیان نیز در ایران از خودروهای محبوب به شمار می‌رفت و خانواده‌های ایرانی خاطرات زیادی از این خودرو دارند.

تولید این خودرو در اواخر دهه ۱۳۴۰ شمسی در شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپای کنونی) آغاز شد. ژیان در واقع رقیب پیکان بود که در ایران خودرو تولید می شد. در اولین عرضه در ایران ژیان به قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش رفت، در حالی که پیکان ۱۷ هزار تومان بود.

70 سال از رونمایی سیتروئن ژیان گذشت / تاریخچه حضور در ایران (+عکس)

ژیان در ایران برای خانواده های کم بضاعت‌تر تولید می‌شد و اگر کسی امکان مالی بیشتری داشت به سمت خرید پیکان می‌رفت چرا که هل دادن ژیان در سربالایی‌ها کار آسانی نبود.

پس از انقلاب اسلامی در سال 57 تولید این خودرو اندک اندک کاهش یافت و شرکت سایپا یک خودروی فرانسوی دیگر یعنی رنو ۵ را جایگزین آن کرد. پس از رنو نیز نوبت به پراید رسید.

برچسب ها: ژیان ، سایپا
ارسال به دوستان
سفر در زمان؛ «رضاخان» چند روز قبل استعفا به همراه محمدرضا پهلوی؛ سال 1320(عکس) اگر یک سر میله‌ای فلزی به طول ۳۰ کیلومتر را تکان دهیم، انتهای آن فوراً حرکت می‌کند؟ قصه‌های نان و نمک(68)/ عادت میکنی عزیزم! خوب میشی! محمود بصیری در ۲۸ سالگی در کنار فتحعلی اویسی؛ سال ۵۴ (عکس) سلول‌ها چگونه موقعیت خود و نقششان در بدن را می‌فهمند؟ علت خفگی و گاز نخوردن ماشین پراید و پژو ۴۰۵ + راه‌های رفع مشکل خفگی ماشین وزیر میراث فزهنگی: بیش از یک میلیون اثر تاریخی شناخته‌شده در ایران وجود دارد برخی مدارس استان مرکزی یکشنبه غیرحضوری شدند رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه: دولت منابع مالی ندارد ۱۸ کشته در حمله هوایی در میانمار ژیلا صادقی:« مدیر شبکه 3 تلویزیون با حرکت دست به من گفت: «کار خودتو ساختی» قدیری ابیانه: یارانه اگر درست به دست مردم برسد به هر خانواده ۳۰ میلیون می‌رسد (فیلم) نقص فنی در پرواز ماهشهر - تهران مدارس و دانشگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد غیرحضوری شد یاسویو ؛ 56 سال زیبایی معماری یک ساختمان در ژاپن (+عکس)
نظرسنجی
با توجه به مشخص شدن رقبای ایران در مرحله نخست جام جهانی فوتبال، به نظر شما تیم ملی می تواند به مرحله بعدی صعود کند؟