۱۵ آذر ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۱۷۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۶-۱۱-۱۳۹۲
کد ۳۱۷۰۲۷
انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۶-۱۱-۱۳۹۲

40درصد والدین استفاده از اینترنت را از فرزندانشان می آموزند

 بررسی محققان نشان می دهد که بین 30 تا 40 درصد از والدین نحوه استفاده از كامپیوتر و اینترنت را از فرزندان خود می­ آموزند.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، مقاله­ ای كه اخیرا در نشریه ژورنال ارتباطات منتشر شده نشان می­ دهد كه بین 30 تا 40 درصد از والدین نحوه استفاده از كامپیوتر و اینترنت را از فرزندان خود می­ آموزند.
 
ترزا كورئا از دانشگاه دیه­گو پورتالز در سانتیاگو، شیلی، با 14 مجموعه مركب از فرزندان و والدین مصاحبه­ هایی عمقی انجام داد و از 242 مجموعه مركب از والدین و فرزندان­شان نظرسنجی كرد.
 
وی دریافت كه در بیش از 40 درصد از موارد، كودكان در تمام انواع مطالعات فناوری (اعم از كامپیوتر، موبایل، اینترنت، شبكه­ های اجتماعی) بر والدین خود تاثیر می­ گذارند؛ در این تحقیق، نمره بچه­ ها در مقایسه با والدین­شان بالاتر بود و این امر حاكی از آن است كه والدین لزوما از این تاثیرگذاری مطلع نیستند. همچنین والدین با فناوری­ها از طریق خودآموزی آشنا می­ شوند.
 
این فرایند تاثیر فرزندان بر والدین بیش­تر در مورد مادران و در خانواده­ هایی با سطح اجتماعی پایین­ تر صادق است. شبیه به همین اتفاق در خانواده­ های مهاجر كم­ درآمد نیز رخ می­ دهد و فرزندان به منزله پیوند زبانی و فرهنگی میان خانواده و محیط جدید عمل می­ كنند.
 
رسانه­ های دیجیتالی برای خانواده­ هایی با سطح اقتصادی و اجتماعی پایین­ تر در حكم محیطی تازه­ اند و فرزندان خانواده­ های فقیرتر با احتمال بیش­تری در معرض دریافت اطلاعات فناوری­های نو از مدارس و دوستان­ هستند و به نوبه خود به والدین­شان آموزش می­ دهند.
 
طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، مطالعات گذشته به بررسی ارتباط تاثیر اعضای جوان­تر خانواده­ ها بر اعضای مسن­ تر در زمینه علوم كامپیوتر و اینترنت پرداخته­ اند که در این تحقیقات، برخلاف تحقیق اخیر، از روش­های كیفی استفاده شده و میزان رخداد این فرایند و عوامل دخیل در آن مورد بررسی قرار نگرفته است.
 
به گفته كورئا، این واقعیت كه انتقال فناوری از سطوح پایین خانواده به سطوح بالاتر بیش­تر در مورد مادران و در خانواده­ های به لحاظ اجتماعی و اقتصادی پایین­ تر رخ می­ دهد دلالت­ های ضمنی مهمی دارد. زنان و فقرا معمولا در گزینش و كاربرد فناوری­ ها عقب­ تر از سایرین­ هستند. در بسیاری از موارد این افراد راهی برای آشنایی و استفاده از فناوری­های جدید ندارند، و از آن مهم­تر، احتمال وجود دانش، مهارت، توانایی درك و برخورد مثبت با رسانه دیجیتالی در آنان كم­تر است.
 
این نتایج حاكی است كه مدارس مناطق كم­ درآمد باید به طور ویژه مورد توجه دولت­ها و برنامه­ های زیربنایی برای ترویج رسانه­ های دیجیتالی قرار گیرند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: والدین ، اینترنت
ارسال به دوستان
خبر خوش برای استقلال؛ الحدادی مشکلی برای دیدار مقابل ملوان ندارد؛ وضعیت احمدی نامشخص است صدور هشدار تشدید سامانه بارشی؛ هشدار بارش برف و تگرگ در ۱۶ استان کشور دومین شکست متوالی هندبال بانوان ایران در پرزیدنت کاپ؛ مغلوب پاراگوئه شدیم بازداشت ۶ نفر در لبنان با اتهام حمله به گشتی یونیفل یک تیم لیگ برتری کنار کشید؛ پایش پارت شاهرود از بسکتبال خداحافظی کرد؛ اعتبار لیگ زیر سؤال پرداخت خسارات اثاثیه منازل آسیب دیده در جنگ ۱۲ روزه به کجا رسید؟ فوت ۷ یزدی بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا دانشمندان ۱۶ هزار ردپای دایناسور را در بولیوی ثبت کردند زره قصور الساف با قدمت بیش از 2000 سال؛ تلاقی قدرت و ظرافت(+تصاویر) دیدگاهی نامتعارف برای زندگی بهتر: هنر ظریف بی خیالی مدارس استان قم در روز یکشنبه غیرحضوری شد واکنش شدید به انتخاب رنگ سال 2026 ؛ کسل کننده و یادآور برتری‌طلبی سفیدپوستی کشف رازهای جدید درباره بردگان قالیباف: من بیشترین وقت را برای تدوین و بررسی لایحه عفاف و حجاب گذاشتم در ویژه‌ برنامه‌های قرعه‌کشی جام جهانی چه گذشت؟ از شبکه سه تا فردوسی پور و ...