عصر ایران- فروشگاه حضوری دیجیکالا در تهران که توسط دفتر معماری مرز طراحی شده است، در بخش طراحی داخلی / فضای خردهفروشی، رتبه اول فستیوال جهانی معماری ۲۰۲۵ در میامی را کسب کرد.
در سالهای اخیر، گذار فروشگاههای آنلاین و تجارتهای الکترونیک از فضای آنلاین به فضای آفلاین، برخلاف روند دیجیتالیکردن تجارت در اوایل قرن بیستویکم، بیشتر شده است. پلتفرم دیجیکالا با بیش از ۳۰ میلیون کاربر آنلاین ماهیانه، به عنوان مهمترین پلتفرم تجارت الکترونیکی ایران شناخته میشود. با این وجود سهم کوچک خرید و فروش از کل بازار الکترونیک، باعث شد که دیجیکالا برای ورود به فضاهای آفلاین ابراز تمایل کند.
ساختار مارپیچی استندهای محصول به همراه فضاهای بیضوی-شکل تجربه، که در محورهایی متفاوت در میان آن غوطهور است، فضای فروشگاه را سازماندهی میکند. «کف»، با تبدیل شدن به استندهای یکپارچهی مارپیچی، فضایی پویا را دورتادور فروشگاه ایجاد میکند، که در واقع «فضای حرکت و تماشای محصول» است و از این طریق فضای دو بخشی فروشگاه را که توسط جعبهی تأسیسات مکانیکی در پلان موجود اولیه بخشبندی شده بود را یکپارچه میکند.
«سقف»، از طریق قوسهایی پیوسته و نرم، به استوانه های بیضوی تبدیل میشود که فضای مکث و غوطهوری در تجربهی خرید، به بیانی دیگر «پورتال های تجربه» را شکل میدهند. انتخاب متریال و بافت در جهت تأکید بر این دوگانهی سازماندهنده یعنی «کف» و «سقف» صورت میگیرد. تضاد میان متریال مایکروسمنت خاکستری دودی تیره با تکنیک مالشی جهت پوشش «کف و استندها» و در نقطهی مقابل، متریال دکوراتیو سفید رنگ پاششی، با دانه هایی پرزدار جهت پوشش «سقف واستوانه ها»، تأکیدی روی این دوگانگی است.
منبع: ایران آرکیتکتس