۱۵ آذر ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۱۸۱۹۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۰۸-۰۹-۱۴۰۴
کد ۱۱۱۸۱۹۷
انتشار: ۱۶:۳۱ - ۰۸-۰۹-۱۴۰۴

2 نکته درباره حرف هایی که 2 معلم سابق امیرحسین قیاسی و ابوطالب حسینی گفتند: آدم های شوخ و شاد را چه به مدرسه تیزهوشان؟!

2 نکته درباره حرف هایی که 2 معلم سابق امیرحسین قیاسی و ابوطالب حسینی گفتند: آدم های شوخ و شاد را چه به مدرسه تیزهوشان؟!
در این ویدئو، این دو معلم گرامی به نقل خاطراتی از این دو شاگرد سابق و کمدین فعلی می پردازند و با اشاره به شیطنت ها و رفتارهای پر از طنز آنها در آن دوران می گویند که از حضور آنها در مدرسه تیزهوشان شگفت زده بوده اند!

عصر ایران ؛ جعفر محمدی - اخیراً ویدئویی از دو تن از معلمان مدرسه تیزهوشان منتشر شده که زمانی امیرحسین قیاسی و ابوطالب حسینی، دانش آموز آنها بوده اند؛ در این ویدئو، این دو معلم گرامی به نقل خاطراتی از این دو شاگرد سابق و کمدین فعلی می پردازند و با اشاره به شیطنت ها و رفتارهای پر از طنز آنها در آن دوران می گویند که از حضور آنها در مدرسه تیزهوشان شگفت زده بوده اند!


این خاطرات دستکم از 2 منظر قابل ارزیابی است:

1 - این خاطرات، تایید کننده این است که شوخی و طنازی می تواند به تثبیت خاطرات کمک کند. این دو معلم، حتماً صدها و یا حتی هزاران دانش آموز دیگر نیز داشته اند ولی چرا این دو دانش آموز بدین حد پررنگ در خاطرشان مانده است؟ مشخصاً به خاطر شوخ طبعی آنها . 
همان طور که شوخی و طنز یه تثبیت خاطرات انجامیده، می تواند در مقیاسی وسیع تر و همراه با رویکردهایی مانند بازی، قصه و نمایش، به تثبیت آموخته ها نیز کمک کند. این دقیقاً همان نقطه مغفول در نظام آموزشی ماست که مدرسه را از یک محیط زنده به پادگانی با مقررات خشک و غیر منعطف تبدیل کرده است. 

اگر نظام آموزشی ما به ویژه در دوران ابتدایی از حالت خشک و بی روح خود به سمت تلفیق ذاتی با بازی، شوخی، خنده، قصه، نمایش و تماس با طبیعت برود، هم آنچه در مدرسه به بچه ها یاد داده می شود، بیشتر در خاطرشان می ماند و هم از نظر روانی، انسان های سالم تری بار می آیند.
امیدوارم روزی شاد و خندان بودن دانش آموزان به حدی فراگیر و عادی شود که اگر استثناءً دانش آموزی افسرده باشد، همه او را به یاد بیاورند.

*این ویدئو از استندآپ خنده دار امیرحسین قیاسی
در خنداننده شو را هم ببینید 

2 - نکته مهمی که بازخوانی این خاطرات به ما یادآوری می‌کند، لزوم کنار گذاشتن نگاه سنتی به مفهوم هوش و تیزهوشی است. بسیاری از ما ، حتی معلمان و متولیان آموزش و پرورش، هنوز هوش و آی کیو را در چند حوزه محدود مانند ریاضی، فیزیک یا شیمی می‌بینند! از این روست که از حضور دو دانش آموز شوخ در مدرسه تیزهوشان تعجب می کردند. از دید بسیاری کسی که می تواند در لحظه، موقعیت طنز خلق کند ولی چندان با فیزیک رابطه برقرار نمی کند یا فوتبالیستی که در کسری از ثانیه، ذهن محاسبه گرش، سرعت و شدت و زاویه شوت را محاسبه و به عضلاتش دستور می دهد ولی از شیمی خوشش نمی آید یا کودکی که با مهارت تمام ویولن می نوازد ولی در ریاضی نمره بالا نمی گیرد هوش بالایی ندارد! 

در این حالی است که سال هاست دانشمندان متوجه شده اند که هوش، انواع زیادی دارد و کافی است هر کسی تنها در یکی از آنها نمره بالایی داشته باشد. دستکم از دهه 1980 میلادی که روان شناسی به نام هاوارد گاردنر نظریه هوش های چندگانه را مطرح کرد، نگاه تک بعدی به هوش و آی کیو، به بایگانی رفت. او معتقد به هوش های چندگانه بود: 
   1 - هوش دیداری فضایی
   2 - هوش منطقی ریاضی
   3 -  هوش بدنی جنبشی
   4 - هوش موسیقیایی
   5 - هوش میان فردی
   6 - هوش درون فردی
   7 -  هوش طبیعت گرا
   8 -  هوش اخلاقی
جالب اینجاست که در تحقیقات جدید بر تعداد هوش ها افزوده شده است به گونه ای که تقریباً همه انسان ها دارای یک یا چند وجه از هوش های مورد نیاز برای زندگی هستند و تنها افرادی که به دلایل فیزیولوژیک دچار عقب ماندگی های ذهنی اند، در  این باره کم بهره اند.

"اندرو فولر" روانشناس معروف بالینی در کتاب "شکوفایی نبوغ کودک"* می نویسد: "خبر خوب در مورد ایدۀ زمینه های مختلف هوش این است که ضرورتی ندارد در تمامی زمینه ها نابغه باشید؛ معمولاً نبوغ همه جانبه نیست. موتزارت بازیکن حرفه ای هاکی نبود، ماری کوری نمی توانست کریکت بازی کند و لئوناردو داوینچی بازیکن ناتوانی در بازی تنیس روی میز بود."

به نظر می رسد زمان آن رسیده است که تجدید نظر جدی در تقسیم بندی انسان ها، به ویژه کودکان و نوجوانان به تیزهوش و غیرتیزهوش شود و با یک رویکرد غلط، دانش بچه های ایران به با برچسب تیز هوش و معمولی، از یکدیگر تفکیک نشوند. اگر هم به دلایلی اصرار دارند که مدارس تیزهوشان استمرار داشته باشند، در همه انواع هوش از ریاضی و جنبشی گرفته تا موسیقی و طبیعت گرا ادامه اش دهند هر چند که حتی این هم خردمندانه نیست و یکسان سازی مدارس و پیشوند زدایی از آنها، یکی از مهم ترین کارهای بر زمین مانده نظام آموزشی است.

*این کتاب با ترجمه خانم مریم راشد، توسط انتشارات پندار تابان در 279 صفحه منتشر شده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۱۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۸
7
19
با وجودی که با اکثر مطالب سایت تون همسو نیستم ولی این مطلب کاملا درست هست. لطفا بر روی مبحث خیلی خیلی کار کنید. وقتی مطالب درسی و حجم دروس کتابهای ابتدایی ایران رو با دوران ابتدایی در المان مقایسه میکنم بشدت از اموزش و برورش ایران منزجر میشم. صرفا به دنبال وارد کردن مطالب سنگین به بچه ها هستند. اگر شما یک دانش اموز کلاس سومی ایران رو با دانش اموز کلاس سوم المانی مقایسه کنید معمولا دانش اموز ایرانی(ساکن شهر) به مراتب کم توانتر از المانیست و بچه المانی خیلی بهتر میتونه خودش رو اداره کنه. تا جاییکه من گاهی اوقات فکر میکنم که افرادی دانسته یا نادانسته عمدا جوری کار میکنند که دانش اموزان از درس زده شونددلیل افت شدید درسی دانش اموزان در مقطع متوسطه هم به همین موضوع برمیگردد. بطوریکه حتی خیلی از معلمان هم از این روشهای تدریس و مطالب درسی دل خوشی ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۸
بعدم همینکه الان میتونی به این خوبی متن بنویسی از همون سختگیری ها ی مدرسه تون بوده.الان بیشتر بچه ها حتی در نوشتن یک متن ساده مشکل دارن.
ناشناس
| Germany |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۹
من بیست ساله آلمان زندگی می کنم و سالی دو سه بار هم به ایران سفر دارم. والا به نظر من اشکال اصلی وارد کردن مطلب سنگین به ذهن به بچه ها نیست. الان شما بیا ببین بچه کلاس سومی ایران صد تا مثل من و شما رو تشنه میبره لب چشمه میاره. سطح سواد معلومات هم مدرسه‌ای هم اجتماعیش ده برابر از دانش آموز آلمانی بیشتره. اما مشکل کجاست؟ به نظر من مسئله اینه که تو ایران به بچه نه تنها در نظام آموزش و پرورش راه و رسم درست زندگی کردن رو یاد نمیدن و اصولا این بخش از آموزش رو به رسمیت نمیشناسند بلکه در کانون خانواده هم وضعیت بسیار نابسامانه. بنابراین فقط نظام آموزشی مقصر نیست و باید گریبان خانواده ها رو هم گرفت (با این توضیح که والدین هم خودشون محصول همین جامعه هستند و یعنی ترتیب نشدن که تربیت بکنند!).
تو ایران به بچه نه گفتن رو یاد نمیدن. تو ایران بچه هرچی بخواد به شرط استطاعت والدین براش فراهمه . بخواد تا ۴ صبح پلی استیشن بازی کنه! بخواد تا نیمه شب تلویزیون ببینه! بخواد هرچی بخوره ! هرچی بپوشه مجازه ! تو این ایران نحوه ارتباط صحیح با جنس مخالف تابو هست. بلوغ زود رس شده یک معضل بزرگ . دسترسی آزاد و بی حد و حصر به هرگونه اطلاعات در فضای مجازی بیچاره کننده است. ... شما حتما قبول داری که تو آلمان برای بچه تا به سن قانونی برسه چه محدودیت هایی در این زمینه ها که فقط مثال هستند برقراره . حالا بگذریم از معضلات از بیخ و بن اشتباهی مثل کنکور که بلای خانمان برانداز بچه ها و خانواده ها شده و فقط جیب موسسات مافیایی کنکور رو هر سال پرتر از قبل می کند . یا تغییرات مکرر نظام آموزشی ویرانگر شده . پس مسئله ما سبک آموزش و تدریس نیست. خانه از پای بست ویران است. مثلا بعنوان یک نمونه در آلمان مثلا یک موسسه هست بنام یونگن آمت Jugendamt یعنی اداره جوانان یا نوجوانان . اینجا جاییه که اگر یک بجه مشکلی داشته باشد . مثلا تو مدرسه بولی بشه . تو اجتماع یا مدرسه یا حتی خونه مورد تعرض قرار بگیره و یا اصلا به هر دلیل (بچه است دیگه) به ستوه بیاد و بخواد یه جا پناه ببره و شب بره یه جای امن بمونه می ره یونگن آمت که زیر نظر شهرداریه و خودش رو می‌سپاره به اونها و اونها ازش مراقب و حمایت می کنن تا از امنیت و آسایش روحی و روانی و جسمیش کاملا مطمین بشن! اصلا شما به مخیله ات می رسه که زاکانی بجای پر کردن تهران از انواع و اقسام بیلبورد که خدا می دونه چقدر مسایل سوال برانگیز مالی و ... پشتش هست بیاد بیلبوردها شطرنجی کردن جدولهای شهر (بزرگترین پروژه پول رسانی به نظرکرده ها بدون هیچگونه سرمایه و تخصص) رو ول کنه و بچسبه به درست کردن یه چیزی مثل یونگن آمت (خانه نوجوانان) در هر منطقه از تهران ؟!
داغانیم آقا داغان!
وگرنه موضوع حجم مطالب درسی نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۸
3
4
همه اینا درست اما مدرسه تیز هوشان ویژه دانش اموزانی است که در فیزیک و شیمی و زیست و‌ریاضی ویژه اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۸
1
3
اگر می خواهید عاقبت به خیر شوند بزرگنمایی نکنید
چه افرادی با همین نوع تبلیغات بزرگ شدند و بعدا دردسر شدند و یا افول کردند
ناشناس
Germany
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۸
0
3
قسمت اول مقاله خوب بود اما تو قسمت دوم چرا اینطوری متناقض جمعبندی شد؟؟!! تمام صغری کبری شما و طرح موضوع ضرورت بازنگری در تعریف هوش و انواعش درست. اما در پایان قاعدتا باید اینطوری تموم میشد که یک نفر ممکنه هوش ورزشی داشته باشه، یکی موسیقی، یکی ریاضی، یکی ... اما الان این دو نفر که هم شوخ‌طبع ‌و طنّازند و در این زمینه استعدادند ولی دوباره هوش ریاضی هم دارن و احتمالا چند تا هوش دیگه! چی شد اونوقت؟! 🧐
مصطفی
France
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۸
1
1
احسنت. این موضوع بسیار مهمه. نهاد تفکیک مدارس با عناوینی چون تیزهوشان یا نمونه دولتی و ... منجر به مشکلات بسیار متعددی میشه که مایکل سندل ازش به «استبداد شایستگی» یاد میکنه. با توجه به اهمیت بحث کلی آموزش و پرورش برای سایت عصر ایران، اگر بتوانید این موضوع را روش تأکید کنید و منجر به مطرح شدن این بحث در فضای عمومی بعنوان یک مطالبه بشوید، خدمتی بسیار مهم خواهد بود.
ناشناس
Turkiye
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۹
4
3
علی‌رغم چیزی که تصور میشه نسل جدید بهره هوشیش کمتر از نسل‌های قدیمی‌تره
احمد
Turkiye
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۹
0
3
به عنوان معلم هوش مصنوعی دانشگاه برتر کشور ، با عرض تاسف بسیار باید به فرمایشات و طرز تفکر این دو معلم بزرگوار، خرده بگیرم و اظهار مصیبت کنم.
همچنان نظام آموزش و پرورش کشور و بخصوص جامعه معلمین، از واقعیت های حال و آینده، جامعه علمی و صنعتی جهان و نیاز کشور، دور و ناآگاه هستند و با روشهای منسوخ شده آموزشی و فشار مضاعف بیهوده به دانش آموزان نخبه، آینده این نسل و سایر عزیزان نوجوان این مملکت را به ورطه بیهودگی و واماندگی تحصیلی می کشانند...
ورود کد امنیتی
captcha
فناوری جدید مبتنی بر آنچوی؛ پایان ریزپلاستیک‌های ماشین لباسشویی؟ (+عکس) ۴ کشور اروپایی مسابقات یوروویژن را به دلیل حضور اسرائیل تحریم کردند برج خلیفه امارات در یک نگاه+ اینفوگرافی معاون وزارت اقتصاد: با افزایش شفافیت مالی، قدرت تصمیم‌گیری بیشتر می‌شود مشارکت اسنپ در تامین هزینه دارو برای کودکان دارای معلولیت تورم آمریکا روند صعودی گرفت آغاز ساخت پهپاد ایرانی مخصوص بارورسازی ابرها اعتراض خانواده شهید «حمید تقوی‌فر» به مستند «ابومریم» برنامه ثریا ؛ پرهیز از تحریف و تقدیس نادرست صادرات ویتنام به آمریکا رکورد زد افشای پشت پرده ممنوعیت پخش زنده قرعه کشی جام جهانی توسط پلتفرم‌ها: ترس از ترامپ حراج سکه هر هفته ادامه دارد آخرین وضعیت رضا عطاران در بیمارستان استراتژی سوئیسی‌ها برای عبور از تعرفه‌های سنگین آمریکا معامله قرن؛ نتفلیکس مالک وارنر برادرز می‌شود روزی که محمد علی فردین غیرتی شد و به صورت زنی سیلی زد و او را به زمین کوبید/ ماجرای رستوران بورسالینو