۱۵ آذر ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۲۰:۲۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۱۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۱۲-۰۸-۱۴۰۴
کد ۱۱۱۰۲۲۶
انتشار: ۱۵:۳۶ - ۱۲-۰۸-۱۴۰۴

معلم‌بلاگری و مرز باریک بین خلاقیت و ممنوعیت

معلم‌بلاگری و مرز باریک بین خلاقیت و ممنوعیت
هیچ دیدگاه تربیتی موافق نشر محتوایی که شأن معلمی را زیر سؤال می برد  و یا دانش آموز را در موضع ضعف در برابر دوربین معلم قرار می‌دهد نیست و اگر برخوردی در این زمینه صورت گیرد، منطقی و شایسته است برخورد با معلم بلاگرها در چارچوب قوانین و ضوابطی باشد که قبلاً به معلمان اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شده است.

بحث درباره فعالیت معلمان در فضای مجازی این روزها دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، علی فرهادی، در نشست رسانه‌ای اخیر اعلام کرد که استفاده از دانش‌آموزان برای اهداف مالی در فضای مجازی تخلف محسوب می‌شود و هیچ معلمی از سوی وزارتخانه مجوز فعالیت بلاگری ندارد. با این حال، تاکنون هیچ بخشنامه یا دستورالعمل رسمی و مکتوبی درباره نحوه فعالیت فرهنگیان در فضای مجازی منتشر نشده است. تنها گفته می‌شود پیش‌نویس ماده‌واحده‌ای برای ساماندهی این موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش در دست بررسی است، اما هنوز تصویب و ابلاغ نشده است.

در شرایطی که معلمان بسیاری از فضای مجازی برای آموزش، تولید محتوای خلاقانه و ترویج روش‌های نوین یاددهی استفاده می‌کنند، نبود ضوابط شفاف می‌تواند مرز باریک بین خلاقیت و ممنوعیت را مخدوش کند. اگر قرار است نظارتی وجود داشته باشد، باید بر پایه قانونی روشن و قابل‌فهم برای معلمان تدوین شود. وزارت آموزش و پرورش لازم است دقیقاً مشخص کند چه نوع محتواهایی مغایر شئونات اداری تلقی می‌شود و چه فعالیت‌هایی در چارچوب آموزشی و فرهنگی مجاز است.

بدون این شفافیت، مرز میان «فعالیت حرفه‌ای و فرهنگی» با «رفتار غیرحرفه‌ای یا تخلف» مبهم باقی می‌ماند و این ابهام، اعتماد بدنه فرهنگی را نسبت به تصمیمات اداری کاهش می‌دهد.

هیچ دیدگاه تربیتی موافق نشر محتوایی که شأن معلمی را زیر سؤال می برد  و یا دانش آموز را در موضع ضعف در برابر دوربین معلم قرار می‌دهد نیست و اگر برخوردی در این زمینه صورت گیرد، منطقی و شایسته است برخورد با معلم بلاگرها در چارچوب قوانین و ضوابطی باشد که قبلاً به معلمان اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شده است. پیش از هر برخورد هیجانی، معلمان باید بدانند که گستره فعالیت آن‌ها در محیط‌های شبه یادگیری مجازی چیست و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های معقول کدام‌اند. آن‌چه امروز نیاز است، نه منع خلاقیت، بلکه تدوین قاعده‌ای روشن برای فعالیت آگاهانه و مسئولانه در فضای مجازی است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
ایلان ماسک خواستار انحلال اتحادیه اروپا شد خبر خوش برای استقلال؛ الحدادی مشکلی برای دیدار مقابل ملوان ندارد؛ وضعیت احمدی نامشخص است صدور هشدار تشدید سامانه بارشی؛ هشدار بارش برف و تگرگ در ۱۶ استان کشور دومین شکست متوالی هندبال بانوان ایران در پرزیدنت کاپ؛ مغلوب پاراگوئه شدیم بازداشت ۶ نفر در لبنان با اتهام حمله به گشتی یونیفل یک تیم لیگ برتری کنار کشید؛ پایش پارت شاهرود از بسکتبال خداحافظی کرد؛ اعتبار لیگ زیر سؤال پرداخت خسارات اثاثیه منازل آسیب دیده در جنگ ۱۲ روزه به کجا رسید؟ فوت ۷ یزدی بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا دانشمندان ۱۶ هزار ردپای دایناسور را در بولیوی ثبت کردند زره قصور الساف با قدمت بیش از 2000 سال؛ تلاقی قدرت و ظرافت(+تصاویر) دیدگاهی نامتعارف برای زندگی بهتر: هنر ظریف بی خیالی مدارس استان قم در روز یکشنبه غیرحضوری شد واکنش شدید به انتخاب رنگ سال 2026 ؛ کسل کننده و یادآور برتری‌طلبی سفیدپوستی کشف رازهای جدید درباره بردگان قالیباف: من بیشترین وقت را برای تدوین و بررسی لایحه عفاف و حجاب گذاشتم