۱۶ آذر ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۶ آذر ۱۴۰۴ - ۰۱:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۳۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۷ - ۰۸-۱۱-۱۴۰۳
کد ۱۰۳۳۰۹۴
انتشار: ۱۸:۱۷ - ۰۸-۱۱-۱۴۰۳

ناکارآمدی در برابر نوآوری؛ چرا پلتفرم‌ها از صداوسیما پیشی گرفتند؟

ناکارآمدی در برابر نوآوری؛ چرا پلتفرم‌ها از صداوسیما پیشی گرفتند؟
ساختار بوروکراتیک، عدم نوآوری و تمرکز بر اهداف خاص سیاسی، از جمله عواملی است که باعث شده صداوسیما در رقابت با پلتفرم‌های نمایش خانگی عقب بماند. پلتفرم‌ها با تمرکز بر نیاز مخاطب و سرمایه‌گذاری سود حاصل از تولیدات باکیفیت، مسیری رو به رشد را طی می‌کنند.

در حالی که صداوسیما با بیش از ۸۰ شبکه، بودجه‌های کلان دولتی را در اختیار دارد، پلتفرم‌های نمایش خانگی با منابع محدودتر، توانسته‌اند با ارائه محتوای کیفی و مخاطب‌پسند، گوی سبقت را از این سازمان بربایند.

به گزارش عصرخبر، در روزهای اخیر، فهرست برنامه‌ها و سریال‌های پلتفرم‌های نمایش خانگی منتشر شد؛ فهرستی که نشان‌دهنده رویکرد حرفه‌ای و برنامه‌ریزی دقیق این شبکه‌های خصوصی است. این پلتفرم‌ها، با منابع انسانی و فیزیکی محدودتر در مقایسه با سازمان صداوسیما، توانسته اند  به شکلی کارآمدتر و مؤثرتر عمل کنند در حالی که سازمان صداوسیما با در اختیار داشتن بیش از 80 شبکه داخلی، خارجی، برون‌مرزی و استانی، همچنان از ارائه محتوای کیفی و رقابتی بازمانده است.

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده است صداوسیما در رقابت با پلتفرم‌های خصوصی عقب بماند، ساختار بوروکراتیک و غیرچابک این سازمان است. بودجه‌های کلان دولتی نه‌تنها باعث بهبود کیفیت و بهره‌وری نشده، بلکه به فربه شدن بیش از حد بروکراسی و کاهش فضای خلاقیت و نوآوری منجر شده است. در چنین فضایی، استعدادها فرصت رشد و شکوفایی پیدا نمی‌کنند و روند تولید محتوا به شکلی تکراری و فاقد جذابیت برای مخاطبان ادامه می‌یابد.

از سوی دیگر، پلتفرم‌های خصوصی بر اساس اصول بازار آزاد عمل می‌کنند و سود حاصل از ارائه محصولات باکیفیت را به‌طور مستقیم در مسیر توسعه و تولید محتواهای جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگرچه ممکن است در این مسیر آزمون و خطاهایی نیز رخ دهد و حتی برخی پروژه‌ها با شکست مواجه شوند، اما در مجموع، عملکرد آنها روندی رو به رشد و مثبت را نشان می‌دهد. این روحیه رقابت‌پذیری و تمرکز بر نیازهای مخاطبان، عامل اصلی موفقیت این پلتفرم‌هاست.

در مقابل، سازمان صداوسیما همچنان به تولید برنامه‌هایی مشغول است که بیشتر از آنکه به نیازهای متنوع و واقعی جامعه پاسخ دهند، اهداف و منویات یک گروه خاص سیاسی را دنبال می‌کنند. این رویکرد نه‌تنها باعث کاهش جذابیت محتوای تولیدی شده، بلکه باعث از دست رفتن بخش عمده‌ای از مخاطبان نیز گردیده است. به‌وضوح می‌توان دید که تلویزیون، بیش از آنکه تحت تأثیر رقبا باشد، از عملکرد غیرحرفه‌ای و ناکارآمد خود آسیب دیده است.

مقایسه عملکرد سازمان صداوسیما و پلتفرم‌هایی مانند فیلیمو یا نماوا، تصویری روشن از تفاوت میان مدیریت دولتی و خصوصی ارائه می‌دهد. آنها، با منابع محدودتر، توانسته‌اند به تولید محتواهای متنوع، جذاب و مخاطب‌پسند بپردازد. این موفقیت ناشی از احترام به مخاطب، شناخت نیازهای او و تلاش برای پاسخگویی به این نیازهاست. در مقابل، صداوسیما همچنان در چارچوبی ایستا و فاقد نوآوری گرفتار است و گویی أراده‌ای برای تغییر ریل هم ندارد.

این واقعیت که “گاهی عدد 10 بزرگ‌تر از عدد 100 است” به‌خوبی در این مقایسه قابل مشاهده است و شاید بتوان گفت 3 شبکه خصوصی نمایش خانگی الان از بیش از 80 شبکه رنگارنگ صداوسیما موثرتر و پرمخاطب تر هستند؛ بی آنکه هزاران میلیارد از پول نفت و بودجه دولتی داشته باشند.

ارسال به دوستان
وزیر میراث فزهنگی: بیش از یک میلیون اثر تاریخی شناخته‌شده در ایران وجود دارد برخی مدارس استان مرکزی یکشنبه غیرحضوری شدند رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه: دولت منابع مالی ندارد ۱۸ کشته در حمله هوایی در میانمار ژیلا صادقی:« مدیر شبکه 3 تلویزیون با حرکت دست به من گفت: کار خودتو ساختی» قدیری ابیانه: یارانه اگر درست به دست مردم برسد به هر خانواده ۳۰ میلیون می‌رسد (فیلم) نقص فنی در پرواز ماهشهر - تهران مدارس و دانشگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد غیرحضوری شد یاسویو ؛ 56 سال زیبایی معماری یک ساختمان در ژاپن (+عکس) ساختمان طلایی معروف در ایتالیا (+عکس) دستگیری قاتل زنی در بوکان سرمربی نیوزیلند: ایران تیم ناشناخته‌ای است؛ اطلاعات زیادی از بازیکنان صاحب‌نام شما نداریم! تعطیلی مدارس ابتدایی اراک، ساوه و شازند در روز یکشنبه به دلیل آلودگی هوا تعطیلی مدارس ابتدایی اراک، ساوه و شازند در روز یکشنبه به دلیل آلودگی هوا ماراتن کیش در دولت مرحوم رئیسی در سال ۱۴۰۲ (+تصاویر)
نظرسنجی
با توجه به مشخص شدن رقبای ایران در مرحله نخست جام جهانی فوتبال، به نظر شما تیم ملی می تواند به مرحله بعدی صعود کند؟